The Feeling

Assalamualaikum dan apa khabar orang kampung ! Setahun berlalu... terlalu lama aku tak update dkt blog. Well hidup aku skrg 100% dh berubah dr seorg pelajar ke seorg pengasuh dan sekarang seorang USTAZAH... Alhamdulillah terima kasih ALLAH. Tak pernah terfikir dlm fikiran ini untk mnjadi seorg pengajar. Yela kan ilmu tak byk mcm mana nak curah kan dkt orang lain. Dan dari sini aku dpt jumpa perlbagai ragam perangai orang yang mana sebelum ni aku tak pernah jumpa dan ada jugak yang pernah aku jumpa. Dan macam biasa masalah dkt mana2 pun kita berada dia akan ada. Cuma situasi atau cara saja yang berbeza. Dan untuk kali ini aku bukan nak cerita dengan sapa aku ada masalah tapi nak cerita macam mana nak atasi masalah tu.

PERTAMA : Kuatkan hati 
Ya, walaupun selalu kita yang jadi mangsa tapi tak semestinya kita terus menjadi magsa. Betul tak??? Kadang2  bukan sbb kita lemah tapi sbb kita hormat seseorg tu yang menampakkan kita lemah. Mintak lah doa supayah Allah kuatkan hati kuatkan iman untuk terus melangkah ke hadapan. Kita juga jangan lah lemah dan takut untuk melangkah ke fasa yang baru. Bermakna menjadi yang baru. Bukan untuk hipokrit tapi untuk tunjukkan yang kita tak lemah dan tak mudah untuk direndahkan.

KEDUA: JANGAN MENANGIS 
Tolong lah wahai sahabatku diluar sana...Tolong lah jangan mudah keluar kan air mata anda. Terutama depan orang. Bukan apa, takut bila kita selalu menangis depan org lama2 tangisan kita tu tak akan menjadi sesuatu yang berharga sbb dah selalu sgt menangis... RUGI woi RUGI !!! bukan aku kata tak boleh menangis.. boleh tapi ada syarat.  syaratnya menangislah diatas tikar sejadah. sbb yang tu paling elok. Yelah time tukan time kita dgn ALLAH saja... haaa masa tu lah hang nak menangis sampai bengkak biji mata pun aku tak kisah.

KETIGA: PEDULI PASAL DIRI SENDIRI
Yes ! benda ni lah yang aku sendiri tak boleh buat.. Selalu sgt fikir perasaan org berbanding diri sendiri. Sampaikan makan pun fikir org dulu baru diri sendiri. Wahai hati wahai sahabt2 ku mohon lps ni aku nak hampa semua fikir hati sendiri dulu baru orang lain. Ya walaupun org tu byk tolong kita. Tak semestinya kita kena fikir pasal dia. Buat apa fikir pasal orang yang tak pernah fikirkan pasal kita.?? WHY ? WHY ? Sbb SAYANG ? ish tak mungkin. Kalau sayang kenapa kita terasa hati dgn dia? kalau sayang kenapa kita selalu menangis pasal dia? tu semua hanya satu sebab yang aku boleh kata. sebab HORMAT. Ya sebab hormat lah aku selalu down dan aq makan hati sorng2. BODOH ! mmg bodoh. Apa2 pun banda yang aku nak hanya lah hampa semua termasuk aku tolonglah MOVE ON !!! Cari diri sendiri jangan biar orang pijak kita. Jangan biar orang ambik kesempatan atas diri kita. Walaupun pada mulanya kita hanya nak HORMAT orang tu tapi akhir sekali kita yang makan hati. 

sekian rasanya takat tu saja untuk kali ni. InsyaAllah ada masa aku update lain.

                                 (Aku boh gambar senyum sampai koyak mulut kot2 hampa terhibur)


gambar time raya puasa ni... gambar terkini tak elok 







Comments

Popular Posts